جورواجورجورواجور، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 8 روز سن داره

جورواجور

دیابتی ها، به این عطاری سری بزنید

1391/1/26 14:05
نویسنده : مامان مریم
270 بازدید
اشتراک گذاری

قبل از آنکه بشر انسولین و داروهای کاهش دهنده قندخون را کشف کند، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمانهای سنتی معالجه می شدند.
تاکنون تاثیر مثبت بیش از هزار و دویست گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شد هاست که در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین گیاهان در دسترس می پردازیم که دارای خواص کاهش دهندگی قند خون هستند و گزارشهای بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آ نها موجود است.


 

چای سبز: محققان دانشگاه تویاما در ژاپن با بررسی تاثیر چای سبز بر دو آنزیم آلفا گلوکوزیداز و گلیکوژن فسفوریلاز دستگاه گوارش نتیجه گرفتند چای سبز میتواند علیه دیابت موثر واقع شود.

بر این اساس، محققان اعلام کردند که برنامه غذایی شامل چای سبز یا عصاره آن میتواند مقابل دیابت نوع دو موثر واقع شود یا بدن را مقابل این بیماری محافظت کند. مقدار توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف دو فنجان چای دم کرده در روز است.

دارچین: تاز هترين تحقيقات دانشمندان نشان م یدهد كه افزودن اندكی دارچين به غذای روزانه م یتواند در حفظ سلامتی بيماران ديابتی مفيد باشد. در یک مطالعه بيماران ديابتی كه به مدت چهل روز، روزانه يک گرم دارچين به رژيم غذای معمول خود افزودند، ميزان قند خون، كلسترول و چربیهای خونشان تا 30 درصد كاهش يافت که كم شدن ميزان این عوامل، تاثير مفيدی برای بيماران ديابتی به دنبال دارد.

دارچين حاوی تركيباتی است كه بازدهی انسولين را افزايش میدهد و توانايی هورمون انسولين در انتقال گلوكز به سلولها را بهبود می بخشد. يک گرم دارچين، فقط سه کیلو كالری دارد و بيماران ديابتی بدون نگرانی از چاق شدن میتوانند آن را مصرف كنند.

سیر و پیاز: سیر از سبزیهای کهنی است که دستکم سه هزار سال در طب چین کاربرد داشته است. پیاز نیز یکی از قدیمیترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به عنوان طعم دهنده غذاها و دارو از آن استفاده میشود.
ترکیبات فعال گوگردی مانند «آلیل پروپیل دیسولفید» موجود در پیاز و «اکسیدآلیل دیسولفید» موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.

 پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون م یشوند. طبق تحقیق جدید دانشمندان، مصرف قرص سیر به میزان ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت سه ماه، قند خون را اندکی کاهش میدهد.

تخم شنبلیله: تخم شنبلیله برای سالهای متمادی در طب سنتی ایران، هند و سایر كشورهای مشرق زمین برای كنترل انواعی از بیماریها از جمله دیابت مصرف می شده است و حالا تحقیقات جدید وجود این خواص را برای تخم شنبلیله تایید کرده است. دانشمندان هندی در تحقیقاتی، مقداری آرد تخم شنبلیله را به عدهای داوطلب مبتلا به دیابت نوع اول دادند و پس از آن مشاهده كردند كه قندخون ناشتای این افراد كاهش یافته است. این تحقیقات نشان میدهد كه گرد تخم شنبلیله ممكن است به عنوان داروی ضددیابت استفاده شود، علاوه بر قندخون، تخم شنبلیله كلسترول خون را نیز كم میكند. ماده موثر در تخم شنبلیله، مادهای به نام «گالاكتولامان » است كه از انواع فیبرهای حل شدنی در آب است و تاثیر این ماده در حد تاثیر داروهای مصنوعی شیمیایی برآورد شده است.

عصاره برگ گیاه گزنه: گروهی از محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علو مپزشکی تبریز با بررسی تاثیر برگ گیاه گزنه روی حیوانات آزمایشگاهی دریافتند که عصاره برگ این گیاه میتواند میزان قند خون را به مقدار جالب توجهی کاهش دهد. در این طرح با استفاده از داروهایی که لوزالمعده را تخریب میکند به صورت مصنوعی در حیوانات آزمایشگاهی دیابت ایجاد شد و با بررسی عصاره برگ گیاه گزنه در این حیوانات تاثیر مثبت عصاره این گیاه در کاهش قند خون آ نها مشخص شد.
بر خلاف تصور همگان استفاده از گیاه گزنه در افرادی که دیابت ندارند هیچگونه اثری بر روی میزان قند خون ندارد. گزنه در طب سنتی ایران داروی کاهنده گلوکز خون معرفی م یشود.
عصاره برگ گزنه میتواند نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلو لهای پانکراس داشته باشد.

اسفناج و کلم: بررسیها و مطالعات انجام شده درباره مصرف سبزیها و ميو هها نشان میدهد كه مصرف کلم و اسفناج در پيشگيری از ديابت موثر است. بر اساس نتايج اين مطالعه، مصرفي کونيم وعده )معادل 10۶ گرم( از اين سبز یها در روز خطر بروز ديابت نوع دو را 1۴ درصد کاهش میدهد. طبق همين نتايج مصرف زياد ميوه و سبزی به طور کلی در کاهش خطر بروز ديابت تاثيری ندارد؛ اما گل کلم و کل مبروکلی درد گروه سبزیهای کاهنده خطر گنجانده میشوند.
علت تاثير مثبت اين گروه سبزیها به درستی شناخته نشده است؛ اما عدهای از متخصصان، ميزان بالای آنتی اکسيدان و گروهی ديگر منيزیم اين سبز یها را موثر میدانند.
 

منبع : هفته نامه غذا  

رگرفته از سایت سر آشپز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به جورواجور می باشد